Sukker og sundhed

Interessen for sundhed, mad og ernæring er større end nogensinde. Næsten hver dag kan man læse om sundhed i medierne: Der refereres til nye undersøgelser, eksperter udtaler sig, tal og statistikker gengives, og mennesker fortæller om, hvordan de fandt vejen til et sundere liv ved at spise anderledes, osv. Og de sociale mediers fremmarch har også øget fokus på sundhed og ernæring.

Sundhedsdebatten har mange aspekter, men ikke alle er lige videnskabeligt velfunderede. Det vil vi gerne gøre noget ved. Derfor forsøger vi med denne side at besvare en række typiske spørgsmål om sukker for at bidrage til en mere nuanceret debat.

Sukkerindtaget er bare ét aspekt af det at leve sundt. Ifølge de officielle anbefalinger bør højst 10 % af det samlede daglige energiindtag komme fra tilsat sukker.

Derfor afhænger mængden af sukker, der kan spises, af den enkeltes energibehov og energiforbrug. I gennemsnit svarer det for et børnehavebarn til ca. 30-40 g om dagen, for et skolebarn til 45-60 g og for voksne til 50-70 g for hhv. kvinder og mænd.

Der er f.eks. ca. 50 g tilsat sukker i hvert af de følgende produkter: ½ l sukkersødet sodavand, 60 g bolsjer, 120 g vingummi, 100 g lakrids, 150 g kage eller f.eks. 135 g sukkersødede cornflakes.
ipaper Bladre i brochyren
pdf Last ned PDF 3,2 MB
Sukker og sundhed Bestil brochyren